Cadastru și intabulare

Pentru a putea vinde un imobil, a obține o ipotecă sau pentru a plăti un impozit corect către stat, proprietarii bunurilor imobile, trebuie să solicite încadrarea “cadastrală și intabularea” bunului imobil.
Cadastrul reprezintă totalitatea lucrărilor tehnice de determinare exactă a unor proprietăți funciare. Altfel spus, prin cadastru se realizează identificarea, măsurarea, descrierea și înregistrarea imobilelor (apartamente, terenuri, case) în documentele cadastrale și reprezentarea acestora pe hărți și planuri cadastrale. Prin intermediul cadastrului se ține astfel evidența tuturor proprietăților.
Documentația cadastrală a unui imobil este întocmită de o echipă formată dintr-un topograf, inginer geodez sau cadastrist, persoane fizice sau juridice autorizate de către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI). Vezi aici o listă cu persoane autorizate.
Documentația de cadastru este compusă din două componente:
componenta tehnică unde imobilul este descris din punct de vedere tehnic (planul de încadrare în zonă și reprezentarea acestuia pe hartă)
componenta juridică – actele care stau la baza dreptului de proprietate.
Componenta tehnică a documentației cadastrale cuprinde:
în cazul unui teren: cote și măsurători specifice, precum și coordonatele terenului, delimitarea parcelei de parcelele învecinate, categoria de folosință a terenului din planul de amplasament și delimitarea;
în cazul unui apartament: măsurători interioare, releveul apartamentului, planul de încadrare în zonă.
Documentația cadastrală este transmisă către ANCPI, iar inspectorul de cadastru atribuie numărul cadastral în baza actelor tehnice ale dosarului. Numărul cadastral folosește la realizarea procesului de Publicitate Imobiliară și la înscrierea imobilului și a actelor ce stau la baza dreptului de proprietate în Cartea Funciară.
Documentația cadastrală și numărul cadastral atribuit sunt necesare apoi în procesul de intabulare.

Intabularea presupune înscrierea în Cartea Funciară a dreptului de proprietate al cumpărătorului sau anumitor sarcini de care este grevat. Lipsa intabulării înseamnă că imobilul respectiv nu deține întreaga documentație de proprietate, ceea ce înseamnă că nu poate fi vândut (înstrăinat).
În acest scop, dosarul de cadastru al imobilului este depus la Biroul de Carte Funciară, unde este verificat din punct de vedere juridic și i se atribuie numărul de carte funciară.
Extrasul de carte funciară în scopul vânzării este valabil 5 zile de la data depunerii, de către notarul public, a cererii de eliberare, la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
Poți solicita și un extras de carte funciară în scop de informare pentru a verifica dacă proprietatea pe care vrei s-o cumperi este deținută de persoana care se prezintă ca fiind vânzătorul acesteia.
Extrasul de carte funciară în scop de informare conține informații cu privire la suprafața imobilului și descrierea acestuia, la dreptul de proprietate și eventualele sarcini existente asupra imobilului. Acesta este un serviciu online contra cost.
Documentația cadastrală împreună cu extrasul de carte funciară (ECF) sunt necesare la încheierea contractului de de vânzare-cumpărare.